skip to Main Content

І знову тендерні закупівлі для «обраних»… Хто цього разу?

Держава Україна є одноосібним власником АТ «Укрзалізниця», що забезпечує 82 % вантажних і майже 50 % пасажирських перевезень, які здійснюються усіма видами транспорту в Україні.

Критерії безпечності, належної якості та економічної ефективності діяльності АТ «Укрзалізниця» забезпечуються, у тому числі, шляхом використання якісних паливно-мастильних матеріалів.

Закупівля мастил та олив для залізничного транспорту здійснюється АТ «Укрзалізниця» за єдиним Стандартом СТП-Н 04-009:2017 «Мастила та оливи для тягового рухомого складу, машин та механізмів ПАТ «Укрзалізниця», розробленим в Укрзалізниці. Він визначає високу якість продукції, яка відповідає головним вимогам — безпеки руху поїздів, збереження ресурсів та охорони довкілля.

Необхідність запровадження такого нового стандарту посадові особи АТ «Укрзалізниця» пояснюють випадками постачання регіональним філіям Укрзалізниці неякісних мастил та олив, що мали місце впродовж минулих років. Стандарт розроблено з урахуванням таких вимог, щоб оливи та мастила, які використовуються на залізничному транспорті, вироблялись на сучасних підприємствах за світовими стандартами якості. Таких підприємств в Україні небагато, наразі лише три вітчизняні підприємства мають допуск відповідно до стандарту Укрзалізниці (джерело інформації – https://www.uz.gov.ua/press_center/up_to_date_topic/497177/).

Ці твердження директор з інженерно-технічного забезпечення Укрзалізниці Григорія Бойко викликають об’єктивні сумніви, оскільки вітчизняним підприємствам штучно обмежується доступ до тендерних процедур. Натомість, у відповідних тендерних змаганнях з грубими порушеннями перемагають компанії з іноземним капіталом та компанії з сумнівною репутацією.

Виведення коштів АТ «Укрзалізниця» за межі України та бюджету забезпечується за допомогою «зручних» суб’єктів господарювання, інтереси яких активно лобіюють посадові особи тендерного комітет філії ЦЗВ АТ «Укрзалізниця».

Мова йде про чверть мільярда гривень, які тендерний комітет філії ЦЗВ АТ «Укрзалізниця», ігноруючи очевидні невідповідності в тендерній документації, розіграв між двома учасниками. Решті учасників у допуску до торгів було відмовлено без жодних об’єктивних на те підстав.

Переможці, це ТОВ «НВП ХІЛЛ КОРПОРЕЙШН-ЮКРЕЙН» (Казахстан) та ТОВ «КОРНЕТ ХОЛДИНГ» (Україна). Одним з кінцевих бенефіціарних власників є Кожамжаров Дулат Пєрнєшевіч, який, ймовірно, перебуває у родинних відносинах з колишнім генеральним прокурором та колишнім головою Національного бюро із протидії корупції Казахстану, діючим депутатом сенату парламенту Казахстану – Кожамжаровим Кайратом Пєрнєшевічем.

Для участі у торгах UA-2019-12-19-000033-a та UA-2019-12-19-000033-b по закупівлі мастильних засобів, оголошених філією ЦЗВ АТ «Укрзалізниця», подали свої пропозиції ТОВ «ТОРУМ», ТОВ «МІРОІЛ», ТОВ «НВП ХІЛЛ КОРПОРЕЙШН-ЮКРЕЙН», ТОВ «КОРНЕТ ХОЛДИНГ», ТОВ «АРАЗ ОІЛ», ТОВ «АВГУСТ ПРОМ», ТОВ «КСМ-ТРЕЙД».

Особливу увагу привертають два переможці – ТОВ «НВП ХІЛЛ КОРПОРЕЙШН-ЮКРЕЙН» та ТОВ «КОРНЕТ ХОЛДИНГ», оскільки інші учасники, серед яких і ті, що представляли якісну та сертифіковану продукцію національного товаровиробника та пропонували на 28 мільярдів гривень меншу ціну, були дискваліфіковані і недопущені до участі у конкурсах.

Як наслідок, ТОВ «НВП ХІЛЛ КОРПОРЕЙШН-ЮКРЕЙН» та ТОВ «КОРНЕТ ХОЛДИНГ» поділили між собою перемоги в двох ідентичних тендерах і 09 вересня 2020 року було укладено два контракти на постачання мастил та олив (кожного дня майже по двісті мільйонів гривень).

Під час проведення торгів інші учасники неодноразово зверталися із скаргами, у яких наголошувалось, що тендерна документація ТОВ «НВП ХІЛЛ КОРПОРЕЙШН-ЮКРЕЙН» та ТОВ «КОРНЕТ ХОЛДИНГ» не відповідає умовам проведення конкурсу і вимогам замовника торгів, оскільки документи, що підтверджують якість товару переможців – СФАЛЬСИФІКОВАНІ!

Так, долучені переможцями до тендерної документації Сертифікати відповідності за № UA.PN.060.0491-19, № UA.PN.060.0250-20 на оливи, видані ООВ «Міжнародні стандарти і системи». Одночасно, ця установа не має акредитації у відповідній галузі.

Більше того, в Декларації постачальника про відповідність вказано – Випробувальний центр ТОО «Атлантік АФ». Такої юридичної особи згідно Реєстру суб’єктів акредитації на офіційному сайті Національного центру акредитації Казахстану взагалі не існує! Іншими словами, якість товару, запропонованого переможцями торгів, нічим не підтверджується.

Жодної реакції посадових осіб тендерного комітету на відповідні скарги не було, що не викликає подиву, оскільки у голови тендерного комітету ЦЗВ АТ «Укрзалізниця» репутація далеко не бездоганна – як повідомляє Центр протидії корупції у своєму проекті «Ukr.aw», Валерій Шергін підписав схему у 20 справах, на яких пиляли 479 383 466 грн.

Ці тендери відразу привернули увагу громадськості, в тому числі ЗМІ. Журналісти інформаційного порталу «СТОП КОР», поспілкувавшись з одним із учасників скандального паливно-мастильного тендеру – директором ТОВ «КСМ-ТРЕЙД» та провівши своє розслідування, дійшли висновків про безпідставність усунення інших компаній від участі у закупівлі, сумнівну об’єктивність тендерного комітету філії ЦЗВ АТ «Укрзалізниця».

Об’єктивність сумнівів у прозорості закупівель АТ «Укрзалізниця» підтверджується і висновками за результатами ретельного дослідження інформації про ТОВ «КОРНЕТ ХОЛДИНГ».

Наразі, єдиним керівником, засновником та кінцевим бенефіціарним власником цього товариства є 38-річний Оксентюк Вадим, що раніше працював простим керівником відділу продажу (джерело інформації, резюме – https://www.work.ua/ru/resumes/4523053/.

В 2018 році він ще шукав роботу в м. Бровари, а в 2020 році є засновником компанії із статутним капіталом 200 000 грн, яка бере участь у тендерних змаганнях на кілька сотень мільйонів гривень за замовленням державного підприємства.

Цікавий той факт, що саме під час проведення відповідних сумнівних паливно-мастильних тендерів Оксентюк Вадим і став засновником ТОВ «КОРНЕТ-ХОЛДИНГ», замінивши Пожара Юрія Юрійовича, фізкультурника в Івано-Франківському коледжі фізичного виховання, який до цього майже два роки керував ТОВ «КОРНЕТ-ХОЛДИНГ».

Перевірка законності вказаних тендерних процедур розпочата уповноваженими державними органами і громадянське суспільство зберігає надію дізнатися правду.

Так, відповідно до висновку Державної аудиторської служби України від 26 червня 2020 року про результати моніторингу закупівлі оливи та мастильних матеріалів (олива моторна для дизельних двигунів, олива мотора для автотракторних дизелів, олива для гідравлічних передач тепловозів, олива індустріальна), ідентифікатор в системі закупівель UA-2019-12-19-000033-b, були поставленні вимоги (які зрештою так і не виконано!) про розірвання договору між філією «ЦВЗ» АТ «Укрзалізниця» та ТОВ «КОРНЕТ ХОЛДИНГ».

Вищий антикорупційний суд ухвалою від 23 липня 2020 року в справі № 991/6031/20 зобов’язав слідчих НАБУ розпочати досудове розслідування за фактом розтрати державних коштів, зловживання службовим становищем, підроблення офіційних документів.

На жаль, наявність кримінального провадження не зупиняє дію укладених договорів та їх виконання. Кошти продовжують сплачуватися за товар, якість якого не підтверджена, а вартість майже вдвічі більша за ринкову. Філія ЦЗВ АТ «Укрзалізниця» і далі проводить тендерні закупівлі, витісняючи національних товаровиробників із ринку та надаючи перевагу компаніям із мастилом сумнівної якості.

Чим закінчиться чергова історія тендерних закупівель у «зручних» переможців?

(Далі буде).

Джерело: Спеціальні кореспонденти

Комментариев: 0

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back To Top