skip to Main Content

Отримання судових повісток, повідомлень та рішень суду електронною поштою – продовження процесу “діджиталізації” чи ще один крок до поглиблення рейдерських атак?

У Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення належного повідомлення учасників судового процесу та направлення копій судових рішень», реєстраційний №4360.

У нововведеннях пропонується внести зміни до декількох процесуальних кодексів, які регламентують процес вручення судових повісток, повідомлень та рішень суду учасникам.

Чинні нормативно-правові акти вже містять положення про можливість направлення судових повісток, повідомлень та рішень на електронну адресу в разі її наявності. Запропонованим проектом закону закріплюється можливість направлення вказаних документів на електронну адресу та електронну пошту. 

Пропонується додатково закріпити обов’язок учасників судового процесу, яким судове рішення направлене на електронну пошту, негайно підтвердити суду отримання тексту судового рішення (електронною поштою або телефоном). Текст такого підтвердження роздруковується, а телефонне підтвердження записується відповідним працівником апарату суду, приєднується секретарем судового засідання до справи і вважається належним підтвердженням належного вручення судового рішення. В такому випадку судове рішення вважається врученим учаснику судового процесу з моменту надходження до суду підтвердження про отримання.

Якщо протягом дня, наступного за днем надсилання судового рішення, підтвердження від учасника судового процесу не надійшло, секретар судового засідання складає про це довідку, що приєднується до справи. В такому випадку судове рішення вважається врученим з моменту складання секретарем судового засідання відповідної довідки.

Але, якщо в учасника немає офіційно зареєстрованої офіційної електронної адреси та електронної пошти, то порядок отримання судових повісток, повідомлень та рішень залишається такий самий, як і діє на сьогодні. Тому, хто не бажає отримувати вищевказані документи на офіційну електронну адресу та електронну пошту, має можливість скористатись відповідними положеннями законопроекту в разі його прийняття.

Як вплинуть зміни законодавства на процес державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень? 

На сьогодні законодавство України в сфері державної реєстрації дозволяє уповноваженим органам проводити реєстраційні дії з використанням не лише паперової форми документів, а й електронної в чітко визначених законодавством випадках. 

Відповідно до ПОРЯДКУ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав (долі – Порядок) може проводитися за заявою, поданою в електронній формі через Єдиний державний веб-портал електронних послуг чи інші інформаційні системи на підставі договорів про надання сервісної послуги, укладених з технічним адміністратором Державного реєстру прав, в разі:

  • державної реєстрації обтяження – за заявою органу державної влади, його посадової особи, якими встановлено, змінено або припинено обтяження;
  • державної реєстрації речових прав, похідних від права власності (крім іпотеки), – за заявою власника, іншого правонабувача, сторони правочину, у яких виникло речове право;
  • державної реєстрації права власності на окремий індивідуально визначений об’єкт нерухомого майна (квартира, житлове, нежитлове приміщення тощо), будівництво якого здійснювалося із залученням коштів фізичних та юридичних осіб, – за заявою особи, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб.

Додатково Порядок містить ряд вимог щодо реєстраційних дій по наявним в базі даних судовим рішенням, а саме:

  • У разі наявності у базі даних заяв судового рішення про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили, або заяви власника об’єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій щодо власного об’єкта нерухомого майна державний реєстратор невідкладно за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав зупиняє державну реєстрацію прав з посиланням на зареєстроване у базі даних заяв рішення суду чи заяву власника об’єкта нерухомого майна;
  • У разі наявності у базі даних заяв судового рішення про скасування судового рішення, на підставі якого прийнято рішення про зупинення проведення реєстраційних дій, та/або судового рішення про скасування заборони вчинення реєстраційних дій або заяви власника об’єкта нерухомого майна про відкликання власної заяви про заборону вчинення реєстраційних дій державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав невідкладно відновлює державну реєстрацію прав з посиланням на зареєстровані у базі даних заяв судове рішення чи заяву.

Державний реєстратор також невідкладно відновлює державну реєстрацію прав, якщо власником об’єкта нерухомого майна, яким подано заяву про заборону вчинення реєстраційних дій, у строк, визначений законом, не подано судове рішення про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили.

В сьогоднішній редакції законопроекту №4360 пропонується внести зміни лише в Кодекс адміністративного судочинства України, Господарський процесуальний кодекс України та Цивільний процесуальний кодекс України. Відповідно інші нормативно-правові акти України змінюватись не будуть, а тому і процес вчинення реєстраційних дій не зміниться. 

 

Якісна “діджиталізація” на часі.

Адвокатське об’єднання “Barristers” ще на початку 2020 року виступило з ініціативою проведення на час карантину судових засідань онлайн. Право на своєчасний розгляд справи справедливим судом, право на захист, розумність строків розгляду справи — єдиним способом гарантування цих принципів в умовах карантину є проведення судових засідань онлайн. Настав час модернізації судового процесу! Наш обов’язок — забезпечити право клієнтів на захист, не нехтуючи при цьому найвищою соціальною цінністю – здоров’ям та життям.

Тому, необхідність таких нововведень продиктована часом і має на меті спрощення судового процесу. 

Чи будуть зловживання зі сторони суду та державних органів після запропонованих змін законодавства? Звісно, що будуть. Наскільки вони будуть суттєвими, це залежить від професійності та чесності суду, учасників судового процесу та їх представників. 

Чи не призведе така «презумпція повідомлення» до нових форм рейдерства, підробок? Вважаю, що ні. Оскільки відповідні судові рішення можна оскаржити і перебіг строку на оскарження можливо поновити, в разі якщо він був пропущений з поважних причин. Учасникам більш ретельно треба буде слідкувати за електронною адресою та електронною поштою, своєчасно повідомляти суду про їх зміну, слідкувати за папкою зі спамом і т.д.

Існує вірогідність, що спори про неотримання судового рішення, повістки в електронному вигляді стануть лише додатковим тягарем для судів. Але, на ряду з цим для певної категорії судових справ прийняття змін до процесуального законодавства може спростити процес, оскільки не дасть змогу затягувати судові справи через неотримання документів. І дозволить розвантажити суди. 

Враховуючи сьогоднішній тотальний приріст захворюваності на COVID-19 однозначно такі зміни вносити треба, але практичний результат від них ми зможемо побачити через певний час після прийняття закону. 

Головний редактор ІА “Спеціальні кореспонденти”,

Юрист АО “Barristers”

Шатній Олександр

Комментариев: 0

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back To Top